20.03.2013

Tarta cytrynowa - wspaniała!


Z całą pewnością opublikowane zdjęcie nie oddaje urody a tym bardziej smaku :-) tego wykwintnego ciasta. Udało mi się sfotografować ostatni "rąbek" tarte au citron  gdyż ciasto zostało zmiecione z patery w kilka minut. Tarta cytrynowa to duet kruchego ciasta z aksamitnym kremem powstałym przez połączenie soku z kilku cytryn, cukru, masła i jajek. Bez dodatku mąki czy żelatyny.Wiejskie jajka, ekologiczne cytryny z Sycylii i odrobina konfitury z gorzkiej pomarańczy, którą pokryłam spód kruchego ciasta zapewniły wyborny efekt. Genialnie żółty, kwaskowaty krem zawierający potężną dawkę cytryny złagodzonej masłem i cukrem. Piekłam wcześniej tarty cytrynowe i nie były tak dobre. Gorąco polecam przepis! Warto spędzić godzinę na przygotowaniu ciasta, które znika w 3 minuty...


Tarte au citron

kruche ciasto

100 g zimnego masła
150 g mąki
30 g zmielonych migdałów
szczypta soli
50 g cukru pudru
skórka drobno starta z cytryny
1 żółtko
w razie potrzeby 1 łyżka lodowatej wody

Ja do wykonania kruchego ciasta używam blendera. Do słoja wrzucam migdały w płatkach, które mielę z cukrem pudrem na proszek, dodaję mąkę, sól i skórkę, a następnie dorzucam posiekane chłodne masło. W ten sposób uzyskuję sypką masę, którą na stolnicy krótko zagniatam z żółtkiem i ewentualnie odrobiną wody. Ciasto należy rozwałkować pomiędzy 2 arkuszami papieru do pieczenia i wyłożyć nim wysmarowaną wcześniej masłem blaszkę. Proces przełożenia ciasta na blaszkę i wykończenia brzegów musi być wykonany bardzo starannie, dzięki temu ciasto nie będzie przywierało do foremki, da się łatwo wyjąć i będzie równe. Przez wiele lat męczyłam się stosując zalecenia polegające na wysypywaniu na spód ciasta fasoli lub ceramicznych kuleczek. Porzuciłam tę technologię na rzecz dokładnego rozłożenia i przyciśnięcia ciasta do rantu foremki, następnie nakłuwam gęsto widelcem i chłodzę w lodówce. Tak przygotowane ciasto piekę w nagrzanym do 185 stopni piekarniku do uzyskania słomkowego koloru.

krem cytrynowy

sok z 5 cytryn
skórka otarta z 1 cytryny
1 szklanka cukru
125 g masła
2 całe jajka
3 żółtka

Wycisnąć sok z cytryn i przelać do rondla. Dodać skórkę cytrynową, masło i cukier. Podgrzać do uzyskania gorącego płynu. Ubić mikserem jajka z żółtkami. Wlewać wolno gorący płyn cytrynowy i ubijać. Przelać masę do rondla i podgrzewać na wolnym ogniu cały czas mieszając bardzo dokładnie. Nie wolno zagotować, bo krem zważy się. Gdyby przypadkiem pojawiły się drobne grudki, krem na koniec przetrzeć przez sito. Powinien mieć konsystencję niezbyt gęstego budyniu. Gdy krem wystygnie - wylać na kruche ciasto (moje było dodatkowo posmarowane konfiturą z pomarańczy, ale nie jest to konieczne). Schłodzić i starać się nie zjeść wszystkiego od razu :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...